נוף גלעד

נוף גלעד

יום שבת, 7 ביולי 2012

כחול


רציתי לדבר הפעם על הכחולים:

קיפודן
כחול

כחול-סגול קרקפות הקיפודנים,
כחול עיני העולש, כחול בלב הנוף המצהיב,
אף על פי כן ולמרות הכל – כחול!

כחולים כפלדה קוֹצַיִךְ, חַרְחֲבִינָה מַכְחִילָה,
אַתְּ בלבו של הקיץ צומחת - כחול.

עַזּוּת מצח? מַצַּג שווא?   
חוצפה? או כוח בראשית?

כחול,  על אף הכל.

יש בו, בצבע הכחול, מה שמרתק ומזכיר: דגל, איש שראיתי צובע במכחולו את אבני פתח בית הכנסת בצפת, כיפת קבר שייח, מין ארגמון, קונכייה שממנה הפיקו דווקא את צבע התכלת לבגדי הכהן הגדול, עיניים.

עולש
גם נקודות בודדות וגם ים שלם של דימויים. האסוציאציות החזקות ביותר באות עם החושים: ריח, טעם, מגע ומראה צבע, והכחולים שמהדהדים עכשיו בנוף המצהיב הם בוודאי חגיגה לעיניים: עולש, קיפודן, חרחבינה, סולנום, שיח אברהם. 


במפתיע, לפני שבועות אחדים, גיליתי צמח עולש יחיד עם פרחים ורודים, בין כל הכחולים! מלבד העניין הבוטנאי, הוא העלה מחשבות על האחד האחר, השונה, המיוחד בצבעו, החריג. הברווזון – שיהפוך אולי לברבור, אבל בינתיים הוא נחשב מכוער, המוטציה – שהיא המפתח להתפתחות האבולוציונית בטבע, אבל לפעמים היא שורש הזרות והחשש. 

שיח אברהם פורח עכשיו בערוצי הנחלים. צבעו כחול, אך בנחל געתון ראיתי מגוון צבעי פריחה שלו, לבן-ורוד, תכלת וכחול ממש. אמנם שיח, אך יכול לגדול גם לעץ ממש, וקל מאד לרבות שתילים שלו על ידי ייחורים: בוחרים קטע ענף מעוצה ותוקעים בקרקע, והוא משריש בקלות (אך לא מהטבע – צמח מוגן!).

שמו נקשר במסורת בשיח ממנו יצא האייל, בסיפור העקידה ב"בראשית". אבל לי הוא מזכיר סיפור אחר על אברהם, ועל שיח אחר:

שיח אברהם כעץ
"ותאמר לאברהם: גרש האמה הזאת ואת בנה, כי לא יירש בן האמה הזאת עם בני." אברהם, אף שמתנגד בכל לבו לבקשתה של שרה, נכנע לשכנוע האל, ומשלח את הגר ובנה ישמעאל למדבר באר שבע.
"ויכלו המים מן החמת, ותשלך את הילד תחת אחד השיחים...כי אמרה: אל אראה במות הילד. ותשב מנגד, ותשא קולה, ותבך." בראשית כ"א

הזאת... הזאת.... חוזרת ואומרת שרה, ובמילותיה שומעים את עצמת הפחד, השנאה, הקנאה באשה הזרה, המצרייה, ובבנה שעלול לרשת את אברהם. הסיפור הפך לתחריט דרמטי בידי גוסטב דורה, בין ציוריו משנת 1865 לסיפורי התנ"ך, והוא מוסיף להדהד באוזנינו. אקטואלי גם כיום.

פסל מתכת כחול הוצב מעל העיר אום אל פחם כחלק מתערוכה מיוחדת. עליה - בפעם הבאה.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה